Co je to svátost smíření?

O velikonocích večer se Pán Ježíš ukázal svým apoštolům a řekl jim: „Přijměte Ducha svatého. Komu hříchy odpustíte, tomu jsou odpuštěny, komu je neodpustíte, tomu odpuštěny nejsou“ (Jan 20,22-23).

Odpuštění hříchů, spáchaných po křtu, se uděluje prostřednictvím příslušné svátosti, nazývané svátost obrácení, zpovědi, pokání nebo smíření.

„Veškerá hodnota pokání spočívá v tom, že nás znovu vrací do stavu Boží milosti a poutá nás k Bohu v důvěrném a velkém přátelství.“ Cílem a účinkem této svátosti je tedy smíření s Bohem. Ti, kteří přijímají svátost pokání se zkroušeným srdcem a zbožně, „dosáhnou pokoje a klidného svědomí spolu s velmi hlubokou útěchou ducha“. Svátost smíření s Bohem totiž působí ryzí „duchovní vzkříšení“, vrací důstojnost a životní dobra Božích dětí, z nichž nejcennějším je přátelství s Bohem.

Tato svátost nás smiřuje s církví. Hřích zkalí a naruší bratrské společenství. Svátost pokání je spraví a obnoví. V tomto smyslu neuzdravuje pouze toho, který je navrácen do církevního společenství, nýbrž má také oživující účinek na život církve, která trpěla pro hřích jednoho ze svých členů. Hříšník, který byl znovu uveden do společenství svatých nebo v něm utvrzen, je upevňován výměnou duchovních dober mezi živými údy Kristova Těla, ať jsou ještě na své pozemské pouti nebo již v nebeské vlasti.

Viz Katechismus katolické církve

Svátost smíření tedy obnovuje krásu milosti, kterou jsme přijali ve křtu. Je dobré a praktické si také připomenout, že dle svého věku či stavu můžeme využívat tzv. zpovědní zrcadla, která nám pomohou formovat svědomí či odhalit, co si neuvědomujeme. Někdy se zpovídáme ze setrvačnosti, nezpytujeme svědomí, nerosteme ve víře, a tak můžeme něco mnohem závažnějšího přehlédnout. Nejhorší je iluze, že nemám žádné hříchy, přitom přehlížím třeba závist, hněv na druhé, posuzování a odsuzování druhých, život v neustálém připomínání si starých křivd, sebelítost, pomluvy, šíření rozbrojů ve vlastní rodině, lenost zapojit se do života farnosti či laxnost při zdokonalování se ve víře.

Dříve bylo zvykem přijmout svátost smíření přede mší svatou na úmysl naší rodiny. Je třeba k této praxi znovu zodpovědně přistoupit, ne ze setrvačnosti, ale  s vědomím, že když prosím Boha o pomoc a požehnání, musím ho vpustit i do svého srdce.

Při každé mši svaté si připomínáme, že vzbuzením lítosti a svatým přijímáním jsou nám také hříchy odpuštěny. Nutno ale připomenout, že nejde o náhradu svátosti smíření, ale o očištění aktuálního „nánosu“ lehkých hříchů.

Také je třeba říci, že i ti, kdo pro nezdar v prvním manželství žijí v manželství civilním a nemohou tedy přistupovat ke svátostem, mají zvláštní příležitost čerpat milosti skrze adoraci a duchovní sv. přijímání.